Basisopleiding leidinggevende schoonmaakbranche

De opleiding

De basisopleiding leidinggevende schoonmaakbranche is een groepsopleiding die specifiek ontwikkeld is voor de leidinggevenden binnen uw bedrijf. Zij vormen vaak de spil van het bedrijf: weten overal van, zijn verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud in diverse panden, en moeten verantwoording afleggen aan de leidinggevende, maar ook aan de klant. Ze sturen medewerkers aan, begeleiden en motiveren. Kortom: een goed functionerende leidinggevende is “goud” waard.

Tijdens de opleiding wordt een stevige basis gelegd van zaken die de leidinggevende in de dagelijkse praktijk tegen komt. Door de praktische inzet van de opleiding kan het geleerde direct in het werk worden toegepast. 

De opleiding kan op verschillende niveaus worden ingezet (voorman-/vrouw, objecteider, rayonleider, regiomanager) en vindt plaats in het bedrijf van de opdrachtgever of op een andere locatie in de directe omgeving.

Vooropleiding

Om met succes deel te nemen aan de opleiding is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is het gewenst dat de cursist werkervaring heeft in de schoonmaakbranche. Tevens dient de cursist Nederlands te begrijpen en te spreken op minimaal A2-niveau.

Duur en locatie van de opleiding

De opleiding bestaat uit 5 dagdelen, indien gewenst kan dit worden uitgebreid als meerdere keuze modulen worden gevolgd. De dagdelen en locatie worden in onderling overleg bepaald.

Certificaat

Na afronding van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat van de Opleiding Leidinggevende Schoonmaakbranche.

Meer informatie

Wilt u de mogelijkheden weten voor een cursus binnen uw bedrijf en/ of een offerte ontvangen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Lesprogramma

Les 1: De rol van de leidinggevende

In deze les wordt de aandacht specifiek gericht op de rol van de leidinggevende. Aan de orde komen:

Kom in je rol.
Omschakeling van teamgenoot naar teamleider.
Omgaan met een dubbelrol (meewerken en leiden)
De voorbeeldfunctie (team, intern bedrijf)
Het visitekaartje (naar de klant)

Kwaliteiten
Over welke competenties beschik je? Wat doe je er al mee, en kun je ze nog meer benutten?
Stemmingen en emoties van anderen. Welke beïnvloeden jou en hoe ga je er mee om?

Taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden
Ken je jouw taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden? Hoe ga je hier mee om?

Les 2 en 3: Leiding geven

Tijdens les 2 en 3 komt het Situationeel leiding geven aan de orde. Hoewel “leidinggeven” een pittig onderwerp is, zijn wij erin geslaagd een compact lesprogramma samen te stellen, waarin we in een kort tijdsbestek tot de kern komen. Geen mens en geen situatie is hetzelfde en daarom is het belangrijk om meerdere leiderschapsstijlen te kunnen toepassen. Zo komen coachend leidinggeven, instruerend leidinggeven en diverse andere stijlen aan de orde.
Tijdens de lessen oefenen we met gesprekstechnieken per stijl, je opstelling als leidinggevende, type controle, feedback, werkinstructie, delegeren, etc.

Les 4: Begeleiden van nieuwe medewerkers

Tijdens deze les wordt het overbrengen van uw bedrijfscultuur behandeld. Als schoonmaakbedrijf belooft u uw klant wat. Hoe leer je de medewerker waar te maken wat het schoonmaakbedrijf belooft? Met andere woorden: hoe leer je medewerkers het visitekaartje te zijn voor de nieuwe werkgever? De waarden, normen en visie van het schoonmaakbedrijf komen hierbij stevig aan de orde.

Daarnaast wordt ingegaan op het inwerken van nieuwe medewerkers: hoe breng je processen en werkmethodieken over op de nieuwe medewerker? Wie moet de medewerker kennen bij de klant?

Les 5: Module naar keuze:

A. Begeleiding voor en tijdens ziekte

Ziekte kan iedereen overkomen, maar als het even kan, zijn we het graag een stapje voor. 

Tijdens deze sessie leert de leidinggevende hoe ziekte(verzuim) in sommige gevallen voorkomen kan worden én hoe de zieke medewerker begeleid kan worden op weg naar het herstel.

B. Een vlekkeloze opstart

Een opstart bij een nieuwe klant levert vaak veel stress op. Met de juiste voorbereiding en concrete aanpak kan een opstart vlekkeloos verlopen. Een goed begin is immers het halve werk! Tijdens deze sessie wordt het stappenplan besproken en wordt gekeken naar de valkuilen. 

C. Commerciële kansen signaleren en benutten

De leidinggevende ziet en maakt veel mee bij de klant en leert tijdens deze sessie om te kijken wat er beter zou kunnen. Op welke manier kan de dienstverlening voor de klant verbeteren, hoe geef je meer service? 

D. Soepel communiceren

Het lijkt zo eenvoudig, maar het blijkt in de praktijk vaak de oorzaak te zijn van klachten, problemen of onduidelijkheden: communicatie. Tijdens deze sessie gaan we dieper in op gesprekstechnieken en vaardigheden van veel voorkomende gespreksvormen.

Vindt u het lastig om een keuze te maken uit één van de modulen? Het is mogelijk om meerdere modulen te volgen.

Kennismaken?

Heeft u vragen of behoefte aan persoonlijk advies? Mailt u ons dan gerust. Uiteraard kunt u ons ook direct bellen.